polymer

polymer

polymer
polymer

polymer

polymer

رنگ های کمپلکس

رنگینه های  کمپلکس فلزی دارای سهم بیشتری در رنگرزی پشم ها می باشند پلی آمید 6 و ابریشم به دلیل خواص مقاومتی در شستشو با رنگینه های اسیدی غیر فلزی مقایسه می شوند فلز دار کردن معمولا بوسیله حمام کروم هدایت می شود. این رنگینه های کمپلکس فلزی کمرنگ هستند  و بیشتر برای رنگرزی عمیق با خواص مقاومتی که بوسیله رنگ های اسیدی قابل حصول نیست استفاده می شوند. بنابراین این رنگینه ها خواسته ای بالای مشتریان را جوابگو می باشند و فلزی که به مولکول رنگ اسیدی اضافه می شود معمولا محافظ آزو کروموفر برای نور فرابنفش می باشد که باعث بهبود مقاومت نوری می شود. معمولا کمپلکس فلزی  رنگینه های آزو  بطور برجسته کمپلکس  است. اولین رنگ های کمپلکس فلزی به طور مستقیم از واکنش الیاف با رنگ های فلز دار شده با ترکیب کرومیوم در سیتو بدست آمد.   اگرچه بعد از گذشت 20سال توسعه و پیشرفت قابل توجهی داشته است. افزایش مقررات در سطوح داخلی و بین المللی با فشار عموم  باعث شده تا صنایع نساجی و تولید رنگ اثرات سمی بودن فرآیند های شان را بر سلامتی انسان و محیط زیست آزمایش کنند. به عنوان نتیجه ، فرآیند های رنگرزی جایگزین . کلاس های رنگ ها باعث شگفتی محققان شده است. رنگ های آنیونیک اسید و راکتیو به خاطر ویژگی ساختاری الیاف پشم رنگینه های مهمی برای الیاف پشم و پلی آمید می باشند. اگرچه رنگ های طبیعی نظیر دوباره پس از 100 سال دوباره مورد استفاده قرار می گیرند و این به خاطر ساختار خاص پشم بعضی از رنگ ها طبیعی قابلیت رنگرزی پشم با قدرت استحکام رنگی و خواص مقاومتی خوب را دارا می باشند. نتیجه دیگر استفاده از ثابت کننده ی رنگ ها در مقایسه با برتری رنگ های کمپلکس فلزی بشدت کاهش یافته است.

افزایش محبوبیت رنگ های کمپلکس فلزی به سلامتی و به خطر انداختن فرآیند ها مربوط به استفاده از کروم در ثابت کننده در رنگرزی و موارد استعمال مشابه که در رنگ های کمپلکس فلزی استفاده می شود. اگرچه کروک در رنگرزی نسبت به ثابت کنند رنگ ها کاهش یافته ، اما هنوز هم نگرانی هایی در موارد استعمال رنگ های کمپلکس فلزی در نساجی الیاف وجود دارد. هشدار های شدید باعث ایجاد استاندارد های بالاتر در استفاده از فلزات سنگین در صنعت نساجی شده است.

ریسک خطرناک مربوط بکارگیری فلزات سنگین مانند کروم ، کبالت ، مس در محیط زیست و همچنین سنتز یا استفاده از رنگ های کمپلکس فلزی باعث شناخته شدن فلزات سنگین به عنوان آلوده کننده محیط زیست شده اند. اگرچه اثرات سمیت مشاهده شده از کروم (IV) بجای کروم (III) در سنتز رنگ های کمپلکس فلزی باعث تبدیل کروم بعنوان آلوده کننده شده است. بنابراین مصرف  رنگ بعنوان یک مسئله محیط زیستی مطرح می باشد. تکنیک های زیادی برای کاهش حضور فلزات سنگین در صنایع نساجی شده است و    توسعه یافته اند. تکنولوژی نیتراسیون اضافی یکی از جدید ترین تکنولوژی های مورد استفاده قرار می گیرد

روش تکنولوژی فیلتراسیون اضافی برای سنتز اسید مشکی 194 مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از فیلتراسیون اضافی باعث افزایش خلوص محصولات می شود. رنگ های کمپلکس فلزی به طور موثر فلزات آزاد و الکترولیت های آن جدا شده اند. رنگ هایی که از فیلتراسیون اضافی استفاده می کنند باعث بهبود خواص محلولیت در مقایسه با رنگ هایی از فیلتراسیون اضافی استفاده نمی کنند می شود.

حذف فلزات سنگین و نمک های غیر آلی از فرمول رنگ باعث افزایش غلظت رنگ و خلوص ان نسبت به رنگ هایی که به روش معمولی تهیه می شوند دارد. رنگ های سنتز شده قبل و بعد از فیلتراسیون اضافی با رنگ های معمولی مورد استفاده در رنگرزی پشم و پلی آمید6.6است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.